Mateřská školaProvozní doba MŠ: po-pá 6.00-16.00 hod.
 
Mateřská škola Kunčina, okres Svitavy
příspěvková organizace
569 24 Kunčina č.p. 88
ŠKOLNÍ ŘÁD MATEŘSKÉ ŠKOLY
Č. j.: MS 91/25
Vypracoval: Bc. Hana Fafílková
Pedagogická rada projednala dne: 25.8.2025
Směrnice nabývá platnosti ode dne: 1.9.2025
Směrnice nabývá účinnosti ode dne: 1.9.2025
Ředitelka Mateřské školy v souladu s § 30 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, vydává školní řád, kterým se upřesňují vzájemné vztahy mezi dětmi, jejich zákonnými zástupci a zaměstnanci školy.
Pokud Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví právním předpisem či mimořádným opatřením pravidla, která budou odlišná od pravidel tohoto školního řádu, pak ustanovení školního řádu, které jsou s nimi v rozporu, se nepoužijí.
I Podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich zákonných zástupců v mateřské škole a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů se zaměstnanci v mateřské škole
1 Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání a školní vzdělávací program
1.1 Mateřská škola v rámci předškolní výchovy a vzdělávání (dále jen „vzdělávání“)
podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku,
podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji,
podílí se na osvojování základních pravidel chování dítětem,
podporuje získávání základních životních hodnot a mezilidských vztahů dítěte,
vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání,
napomáhá vyrovnávat nerovnosti vývoje dětí před jejich vstupem do základního vzdělávání,
poskytuje speciální pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
vytváří podmínky pro rozvoj nadaných dětí.
1.2 Školní vzdělávací program upřesňuje cíle, zaměření, formy a obsah vzdělávání podle konkrétních podmínek uplatněných v mateřské škole.
1.3 Při plnění základních cílů vzdělávání a školního vzdělávacího programu mateřská škola postupuje v souladu se zásadami uvedenými v § 2 odst. 1 školského zákona a řídí se platnými právními předpisy, zejména pak ustanoveními školského zákona a ustanoveními vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání (dále jen „vyhláška o MŠ“), v platném znění.
2 Základní práva a povinnosti dětí přijatých k předškolnímu vzdělávání
2.1 Každé přijaté dítě (dále jen „dítě“) má právo
na kvalitní předškolní vzdělávání v rozsahu uvedeném v bodě 1. tohoto školního řádu, zaručující optimální rozvoj jeho schopností a rozvoj jeho osobnosti,
na zajištění činností a služeb poskytovaných školskými poradenskými zařízeními v rozsahu stanoveném ve školském zákoně,
na fyzicky i psychicky bezpečné prostředí při pobytu v mateřské škole.
2.2 Při vzdělávání mají dále všechny děti práva, která jim zaručuje Listina základních práv a svobod a Úmluva o právech dítěte.
2.3 Pokud je ve třídě mateřské školy vzděláváno dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, vytvoří ředitelka mateřské školy podmínky odpovídající individuálním vzdělávacím potřebám dítěte vedoucí k jeho všestrannému rozvoji.
2.4 Další práva dětí při vzdělávání vyplývají z ustanovení ostatních článků tohoto školního řádu.
2.5 Každé dítě má povinnost
dodržovat stanovená pravidla soužití v MŠ,
dbát pokynů učitelek a ostatních zaměstnanců školy,
dodržovat pravidla slušného chování (pozdravit, poděkovat…),
šetrně zacházet s hračkami a učebními pomůckami,
vzájemně si pomáhat a neubližovat si,
dodržovat osobní hygienu,
účastnit se odpočinkových činností, klidových aktivit MŠ, které vycházejí z denního režimu MŠ,
oznámit učitelce nebo ostatním zaměstnancům školy jakékoli přání, potřebu
oznámit učitelce nebo ostatním zaměstnancům školy jakékoliv násilí – tělesné i duševní, a jednání odlišné od dohodnutých pravidel,
plnit pokyny zaměstnanců školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byly seznámeny
účastnit se distančního vzdělávání, v případě, že je nařízeno a spuštěno (tato povinnost se vztahuje pouze na děti s povinným předškolním vzděláváním – dále jen PPV),
v případě mimořádných opatření používat legislativně nařízené ochranné prostředky a metody.
3 Práva zákonných zástupců
3.1 Zákonní zástupci mají právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí, vyjadřovat se ke všem rozhodnutím mateřské školy týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání dětí, na poradenskou pomoc mateřské školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání dětí.
4 Povinnosti zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí
4.1 Zákonní zástupci dětí jsou povinni
přihlásit své dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání (od začátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku),
zajistit, aby dítě řádně docházelo do mateřské školy, při příchodu do mateřské školy bylo vhodně a čistě upraveno,
na vyzvání ředitelky mateřské školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte,
informovat mateřskou školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání dítěte,
dokládat důvody nepřítomnosti dítěte v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem, u dětí s PPV jak při prezenčním povinném vzdělávání, tak distančním,
oznamovat mateřské škole a školskému zařízení podle § 28 odst. 2 školského zákona č. 561/2004 Sb. další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a změny v těchto údajích (údaje pro vedení školní matriky),
ve stanoveném termínu hradit úplatu za předškolní vzdělávání a stravné.
5 Práva pedagogických pracovníků
Pedagogičtí pracovníci mají při výkonu své činnosti právo:
na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí a žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole,
aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy,
na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti.
6 Povinnosti pedagogických pracovníků
Pedagogický pracovník je povinen
vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání,
chránit a respektovat práva dítěte,
chránit bezpečí a zdraví dítěte a předcházet všem formám rizikového chování v mateřské škole,
svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj,
ve smyslu evropského nařízení ke GDPR zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím data, údaje a osobní údaje zaměstnanců školy, citlivé osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku, shromažďovat pouze nezbytné údaje a osobní údaje, bezpečně je ukládat a chránit před neoprávněným přístupem, neposkytovat je subjektům, které na ně nemají nárok, nepotřebné údaje vyřazovat a dál nezpracovávat, 
poskytovat dítěti nebo zákonnému zástupci nezletilého dítěte informace spojené s výchovou a vzděláváním.
7 Přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání
7.1 Zápis k předškolnímu vzdělávání od následujícího školního roku se koná v období od 15. března do 15. dubna. Do MŠ zřízené obcí se přijímají děti od 2 do 6 let. Přednostně se přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, dále děti, které před začátkem školního roku dosáhnou nejméně třetího roku, pokud mají místo trvalého pobytu v obci, nebo platné stavební povolení a v případě cizinců místo pobytu v příslušném školském obvodu, a to do výše povoleného počtu dětí uvedeného ve školském rejstříku. V případě volné kapacity může být dítě přijato k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku.
7.2 Pro přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání předkládá zákonný zástupce dítěte:
žádost zákonného zástupce o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání, vyplněnou a potvrzenou pediatrem i podepsanou zákonným zástupcem, součástí přihlášky je potvrzení, že se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, případně se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci,
souhlas se zpracováním osobních a citlivých údajů
7.3 Při přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání může ředitelka školy sjednat se zákonným zástupcem zkušební pobyt dítěte v mateřské škole v délce nejvýše 3 měsíce.
7.4 V měsíci červenci a srpnu lze přijmout do mateřské školy děti z jiné mateřské školy, a to nejvýše na dobu, po kterou jiná mateřská škola přerušila provoz.
8 Rozhodnutí ředitelky mateřské školy o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání
Na základě žádosti zákonného zástupce vydává ředitelka mateřské školy ve správním řízení rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v souladu se zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, a zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.
9 Ukončení vzdělávání
9.1 Ředitelka mateřské školy může po předchozím upozornění, písemně oznámeném, zákonnému zástupci dítěte rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte jestliže
 se dítě bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny,
 zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy,
 ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu dítěte lékař nebo školské poradenské zařízení,
 zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za školní stravování (§ 123) ve stanoveném termínu a nedohodne se s ředitelkou na jiný termín úhrady.
9.2 Rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání nelze v případě dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné.
10 Přístup ke vzdělávání a školským službám cizinců
10.1 Přístup ke vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky mají také občané jiného členského státu Evropské unie a jejich rodinní příslušníci.
10.2 Cizinci ze třetích států (nejsou občany EU) mají přístup k předškolnímu vzdělávání a školským službám za stejných podmínek jako občané České republiky (občané EU), pokud mají právo pobytu na území ČR na dobu delší než 90 dnů, pokud jsou azylanty, osobami požívajícími doplňkové ochrany, žadatelé o udělení mezinárodní ochrany nebo osoby požívající dočasné ochrany. Povinné předškolní vzdělávání se vztahuje na občany jiného členského státu Evropské unie, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů, dále na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území České republiky trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, a na účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.
11 Docházka a způsob vzdělávání
11.1 Při přijetí dítěte do mateřské školy ředitelka mateřské školy písemně dohodne se zákonnými zástupci dítěte dny docházky dítěte do mateřské školy a délku jeho pobytu v těchto dnech v mateřské škole a zároveň písemně dohodne se zákonnými zástupci dítěte způsob a rozsah jeho stravování po dobu pobytu v mateřské škole, změny jsou prováděny písemnou formou.
11.2 Povinné předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech. Povinné předškolní vzdělávání se stanovuje v rozsahu 4 hodin denně od 8.00 do 12.00 hodin. Povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech, které připadají na období školních prázdnin v souladu s organizací školního roku v základních školách.
11.3 Zákonný zástupce je povinen omluvit nepřítomnost dítěte ve vzdělávání nejpozději první den jeho nepřítomnosti písemně, telefonicky, SMS, přes aplikaci Twigsee nebo osobně. Po návratu dítěte do MŠ doloží důvod nepřítomnosti zákonný zástupce písemně v Omluvném listu u dítěte s povinným předškolním vzděláváním, pokud není dítě omluveno v aplikaci Twigsee.
11.4 Neomluvená absence dětí může naplnit znaky trestného činu ohrožování výchovy dítěte podle §201 zákona č. 40/2009Sb., trestní zákoník.
11.5 Jiným způsobem plnění povinnosti předškolního vzdělávání se rozumí
individuální vzdělávání dítěte, které se uskutečňuje bez pravidelné denní docházky dítěte do MŠ,
vzdělávání v přípravné třídě základní školy a ve třídě přípravného stupně základní školy speciální,
vzdělávání v zahraniční škole na území České republiky, ve které ministerstvo povolilo plnění povinné školní docházky dle § 38a školského zákona.
Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání způsobem podle písm. b) nebo c), je povinen oznámit tuto skutečnost ředitelce spádové MŠ. Oznámení je povinen učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku, kterým začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte.
12 Individuální vzdělávání
12.1 Zákonný zástupce dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné, může pro dítě v odůvodněných případech zvolit, že bude individuálně vzděláváno. Má-li být dítě individuálně vzděláváno převážnou část školního roku, je zákonný zástupce dítěte povinen toto oznámení učinit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku. V průběhu školního roku lze plnit povinnost individuálního předškolního vzdělávání nejdříve ode dne, kdy bylo oznámení o individuálním vzdělávání dítěte doručeno řediteli mateřské školy, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání.
Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání dítěte musí obsahovat
a) jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu dítěte, v případě cizince místo pobytu dítěte,
b) uvedení období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno,
c) důvody pro individuální vzdělávání dítěte.
12. 2 Mateřská škola ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech a případně doporučí zákonnému zástupci další postup při vzdělávání.
Ředitelka školy stanoví termíny ověření vždy na druhou polovinu listopadu a náhradní termíny na první polovinu prosince. Přesný termín bude zákonným zástupcům sdělen individuálně, nebo s nimi dohodnut.
Zákonný zástupce dítěte, které je individuálně vzděláváno, je povinen zajistit účast dítěte u ověření. Ředitelka mateřské školy, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání, ukončí individuální vzdělávání dítěte, pokud zákonný zástupce dítěte nezajistil účast dítěte u ověření, a to ani v náhradním termínu.
Odvolání proti rozhodnutí ředitele mateřské školy o ukončení individuálního vzdělávání dítěte nemá odkladný účinek. Po ukončení individuálního vzdělávání dítěte nelze dítě opětovně individuálně vzdělávat.
13 Přebírání/předávání dítěte
13.1 Zákonní zástupci v době od 6.00 do 8.30 určené pro příchod dětí do MŠ předávají dítě učitelkám MŠ. Děti s povinnou předškolní docházkou přichází do 8.00 hod. Po předchozí dohodě rodiče s učitelkou mateřské školy lze dítě převzít i v jiné době.
Zákonní zástupci za děti zodpovídají až do osobního předání učitelce.
13.2 Při předávání dítěte ke vzdělávání v MŠ informuje zákonný zástupce přejímající učitelku MŠ o jeho případných zdravotních obtížích či jiných skutečnostech, které by mohly mít vliv na omezení jeho činnosti při pobytu v MŠ.
13.3 Vyžadují-li to mimořádná opatření epidemiologického charakteru (KHS, MZd….), osoby vstupující do prostor MŠ jsou povinni nosit ochranné prostředky dýchacích cest (roušky…). Další pravidla v této oblasti mohou být zaváděna v návaznosti na protiepidemická opatření.
13.4 Děti, které jdou domů po obědě, si vyzvedávají rodiče, nebo jimi pověřené osoby, mezi 12.00 až 12.30 hod.
Odpoledne se děti rozchází mezi 14.30 hod. až 16.00 hod. MŠ je uzavřena a otevírá se prostřednictvím video vrátného po zazvonění a představení se u vchodových dveří. V případě, že si rodiče dítěte s celodenním pobytem potřebují výjimečně vyzvednout dítě před odpolední svačinou, oznámí tuto skutečnost ráno učitelce mateřské školy při předávání dítěte do třídy. Při odchodu dostanou děti náhradní svačinu.
13.5 Zákonní zástupci dítěte mohou písemně zplnomocnit jinou osobu starší 15 let pro jeho přebírání a předávání při vzdělávání v mateřské škole.
13.6 Pokud si pověřená osoba nevyzvedne dítě do stanovené doby, učitelka MŠ setrvá s dítětem v MŠ a
pokusí se pověřené osoby kontaktovat telefonicky,
informuje telefonicky ředitelku školy a postupuje podle jejích pokynů,
kontaktuje orgán péče o dítě a požádá o zajištění neodkladné péče o dítě ve smyslu zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí, v platném znění,
případně se obrátí na Policii ČR.
13.7 Úhradu nákladů spojené se zajištěním péče o dítě v těchto mimořádných situacích MŠ vyžaduje od zákonných zástupců dítěte.
II        Provoz a vnitřní režim mateřské školy
 
14        Podmínky provozu a organizace vzdělávání v mateřské škole
14.1 Mateřská škola je zřízena jako škola s celodenním provozem s určenou dobou pobytu od 6:00 do 16.00 hodin na obou pracovištích.
14.2 Povinné předškolní vzdělávání je organizováno v pracovní dny od 8.00 hodin do 12.00 hodin.
14.3 V měsících červenci a srpnu může ředitelka mateřské školy po dohodě se zřizovatelem stanovený provoz omezit, nebo přerušit. Rozsah omezení nebo přerušení oznámí ředitelka mateřské školy zákonným zástupcům dětí nejméně 2 měsíce předem.
14.4 Provoz mateřské školy lze ze závažných důvodů a po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitelka mateřské školy na přístupném místě ve škole neprodleně poté, co o omezení nebo přerušení provozu rozhodne.
14.5 Vzdělávání v mateřské škole probíhá ve třídách, přičemž do jedné třídy mateřské školy zařazujeme děti různého věku.
14.6 Přítomnost vlastních tabletů, telefonů a jiných digitálních technologií u dětí v mateřské škole v průběhu vzdělávání není povolena.
14.7 Předškolní vzdělávání dětí podle stanoveného školního vzdělávacího programu probíhá v základním denním režimu
I. třída – Berušky
6.00-11.30 hod.
Dopolední činnosti:
- příchod dětí do mateřské školy, předávání dětí pedagogickým pracovnicím do třídy, důkladné mytí rukou
- volní spontánní zájmové aktivity,
- osobní hygiena, dopolední svačina,
- didakticky zacílené činnosti, pedagogem přímo či nepřímo motivované,
- logopedické preventivní chvilky,
- práce s dětmi se SVP,
- pohybové aktivity,
- příprava na pobyt venku, pobyt dětí venku, příp. náhradní činnost.
11.30-12.00 hod.
Polední činnosti:
- oběd a osobní hygiena dětí.
12.00-16.00 hod.
Odpolední činnosti:
- poslech čtené nebo vyprávěné pohádky,
- spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí,
- klidové hry s dětmi s nižší potřebou spánku, doplňkové aktivity,
- odpolední svačina, osobní hygiena,
- práce s dětmi se SVP,
- spontánní aktivity a didakticky zacílené činnosti, pedagogem přímo či nepřímo motivované, zaměřené především na hry, zájmové činnosti i pohybové aktivity dětí, v případě pěkného počasí mohou probíhat i na zahradě mateřské školy.
II. třída – Včeličky
6.00 – 12.00 hod.
Dopolední činnosti:
- příchod dětí do mateřské školy, předávání dětí pedagogickým pracovnicím do třídy, důkladné mytí rukou,
- volní spontánní zájmové aktivity,
- povinné předškolní vzdělávání,
- osobní hygiena, dopolední svačina,
- didakticky zacílené činnosti, pedagogem přímo či nepřímo motivované,
- logopedické preventivní chvilky,
- práce s dětmi se SVP,
- pohybové aktivity,
- příprava na pobyt venku, pobyt dětí venku, příp. náhradní činnost.
12.00-12.30 hod.
Polední činnosti:
- oběd a osobní hygiena dětí.
12.30-16.00 hod.
Odpolední činnosti:¨
- poslech čtené či vyprávěné pohádky,
- spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí,
- klidové hry s dětmi s nižší potřebou spánku, doplňkové aktivity,
- odpolední svačina, osobní hygiena,
- práce s dětmi se SVP,
- spontánní činnosti a didakticky zacílené činnosti, pedagogem přímo či nepřímo motivované, zaměřené především na hry, zájmové činnosti i pohybové aktivity dětí, v případě pěkného počasí mohou probíhat i na zahradě mateřské školy.
III. třída – Broučci
6.00 –12.00 hod.
Dopolední činnosti:
- příchod dětí do mateřské školy, předávání dětí pedagogickým pracovnicím do třídy, důkladné mytí rukou,
- volní spontánní zájmové aktivity,
- povinné předškolní vzdělávání,
- osobní hygiena, dopolední svačina,
- didakticky zacílené činnosti, pedagogem přímo či nepřímo motivované,
- práce s dětmi se SVP,
- logopedické preventivní chvilky,
- pohybové aktivity, doplňkové aktivity,
- příprava na pobyt venku, pobyt dětí venku, příp. náhradní činnost.
12.00 -12.30 hod.
Polední činnosti:
- oběd a osobní hygiena dětí.
12.30 -15.00 hod.
Odpolední činnosti:
- poslech čtené nebo vyprávěné pohádky,
- spánek a odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí,
- klidové hry s dětmi s nižší potřebou spánku, doplňkové aktivity,
- odpolední svačina, osobní hygiena,
- práce s dětmi se SVP,
- spontánní aktivity a didakticky zacílené činnosti, pedagogem přímo či nepřímo motivované, zaměřené především na hry, zájmové činnosti i pohybové aktivity dětí, v případě pěkného počasí mohou probíhat i na zahradě mateřské školy.
Stanovený základní denní režim může být pozměněn v případě, že to vyplývá ze školního vzdělávacího programu a v případě výletů, exkurzí, divadelních a filmových představení pro děti, besídek, dětských dnů a jiných akcí.
14.8 Úplata za vzdělávání je stanovena ve výši 0,- Kč.
14.9 Stravné je hrazeno do 15. dne v měsíci následujícím po stravování v hotovosti nebo bezhotovostní platbou podle volby rodičů. Změnu ve způsobu platby lze provést vždy na začátku školního roku.
15 Obědy je možné odhlásit nebo přihlásit vždy den předem do 13 hodin. Neodhlášený oběd si mohou rodiče dětí vyzvednout a odnést ve vlastních nádobách v době vydávání obědů, pouze v první den jejich nepřítomnosti.
15.1. Pokud jde dítě po obědě domů, je potřeba to oznámit nejpozději do 10 hodin téhož dne nejlépe prostřednictvím aplikace Twigsee.
15.2 Předem známou nepřítomnost dítěte oznamují zákonní zástupci MŠ prostřednictvím aplikace Twigsee, osobně učitelce MŠ, SMS, telefonicky nebo emailem.
15.3 Nepřítomnost pro onemocnění nebo úraz oznamují zákonní zástupci bez zbytečného odkladu včetně předpokládané doby nepřítomnosti dítěte v MŠ osobně, prostřednictvím aplikace Twigsee, SMS, telefonicky nebo emailem.
15.4 Pokud se dítě v den, kdy je nahlášeno do MŠ nedostaví bez omluvy zákonného zástupce, je vedeno v MŠ jako nepřítomné a neomluvené. Zákonný zástupce je povinen dítě omluvit z jeho nepřítomnosti a znovu jej přihlásit k docházce do MŠ a stravování.
15.5 Denní doba pobytu venku je po maximálně možnou dobu. Důvodem omezení nebo vynechání pobytu venku jsou zpravidla: silný vít, déšť, mlha, náledí nebo teplota pod – 10°C, stejně tak vysoké teploty nad 28 °C v letních měsících.
15.6 O pořádání školních a mimoškolních akcí MŠ informuje v dostatečném předstihu zákonné zástupce dětí písemným upozorněním na veřejně přístupném místě na chodbě v MŠ a prostřednictvím aplikace Twigsee. U akcí spojených s mimořádnými finančními výdaji pro zákonné zástupce, je účast dítěte možná jen s jejich souhlasem.
III Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
16 Péče o bezpečnost a zdraví dětí při vzdělávání
16.1 Mateřská škola vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je učitelka mateřské školy převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je učitelka mateřské školy předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě.
16.2 K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitelka mateřské školy počet učitelek mateřské školy tak, aby na jednu učitelku mateřské školy připadlo nejvýše
a) 20 dětí z běžných tříd, nebo
b) 12 dětí ve třídě, kde jsou přítomny děti s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně nebo děti mladší 3 let.
16.3 Výjimečně může ředitel mateřské školy zvýšit počty dětí uvedené
a) v odstavci 16.2 písm. a), nejvýše však o 8 dětí, nebo
b) v odstavci 16.2 písm. b), nejvýše však o 11 dětí.
16.4 Při zvýšení počtu dětí podle bodu 16.3 nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.
16.5 V zájmu ochrany zdraví ostatních dětí může učitelka, pokud má při přebírání dítěte od zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby podezření, že dítě není zdravé, požádat o doložení zdravotní způsobilosti dítěte ke vzdělávání formou předložení potvrzení od ošetřujícího lékaře. Také při nástupu dítěte po jeho onemocnění si může vyžádat učitelka od zákonného zástupce dítěte potvrzení, že je dítě zdravé a může být v kolektivu ostatních dětí.
16.6 Učitelka mateřské školy je povinna informovat rodiče o úrazech a zdravotních potížích, které se vyskytly v průběhu pobytu v MŠ. Pokud dítě vykazuje známky akutního či infekčního onemocnění (vysoká horečka, zvracení, průjem), je učitelka MŠ
povinna neprodleně informovat zákonné zástupce, oddělit jej od ostatních dětí a zajistit pro ně dohled zletilé fyzické osoby, která je způsobilá právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě vykonávající činnost mateřské školy, do doby, než si jej zákonný zástupce převezme.
16.7 Zákonný zástupce je při převzetí dítěte povinen zkontrolovat jeho zdravotní stav a případné nedostatky řešit okamžitě na místě s učitelkou mateřské školy ve třídě. Pozdější hlášení úrazů a oděrek po opuštění mateřské školy je sporné, jelikož většinou nelze prokázat přímou souvislost s pobytem v MŠ.
16.8 Při vzdělávání dětí dodržují učitelky mateřské školy a pedagogičtí pracovníci pravidla a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které pro tuto oblast stanoví platná školská a pracovněprávní legislativa.
16.9 Zejména při dále uvedených specifických činnostech, které vyžadují zvýšený dohled na bezpečnost dětí, dodržují učitelky mateřské školy i ostatní zaměstnanci následující zásady:
Při přesunech dětí při pobytu mimo území mateřské školy po pozemních komunikacích se učitelky mateřské školy řídí pravidly silničního provozu.
Pobyt dětí v přírodě – učitelky mateřské školy využívají pouze známá bezpečná místa a dbají, aby děti neopustily vymezené prostranství. Učitelky mateřské školy před pobytem dětí zkontrolují prostor a odstraní všechny nebezpečné věci a překážky (sklo, hřebíky, plechovky, ostré velké kameny apod.).
Sportovní činnosti a pohybové aktivity - prostory před cvičením dětí a dalšími pohybovými aktivitami, které probíhají ve třídách, popřípadě v jiných vyčleněných prostorách v objektu budovy mateřské školy nebo probíhají ve venkovních prostorách areálu mateřské školy, kontrolují učitelky mateřské školy a školnice. Odstraňují všechny překážky, které by mohly vést ke zranění dítěte a při použití tělocvičného načiní a nářadí kontrolují jeho funkčnost a bezpečnost.
Učitelky mateřské školy dále dbají, aby cvičení a pohybové aktivity byly přiměřené věku dětí a podle toho přizpůsobují intenzitu a obtížnost těchto činností.
Pracovní a výtvarné činnosti - při aktivitách rozvíjejících zručnost a výtvarné cítění dětí, při nichž je nezbytné použít nástroje, jako jsou nůžky, nože, kladívka apod., učitelky mateřské školy poučí děti o bezpečnosti při zacházení s těmito předměty. Děti vykonávají práci s těmito nástroji za zvýšené opatrnosti a výhradně pod dohledem učitelky mateřské školy. Nástroje jsou zpravidla určené pro děti (nůžky nesmí mít ostré hroty apod.).
Experimentální činnosti – děti jsou učitelkou mateřské školy poučeny o bezpečném zacházení s používanými předměty a látkami.   
17 Školní budovy jsou zabezpečeny video vrátnými. Pracovníci MŠ tak mají přehled o vstupu osob do budov, což zvyšuje ochranu dětí i zaměstnanců před vniknutím nežádoucích osob a rizika násilí i krádeží. Budova v Kunčině je zabezpečena po pracovní době proti vniknutí neoprávněných osob zabezpečovacím systémem JABLOTRON 100. Každý z pracovníků školy, který otevírá budovu cizímu příchozímu, je povinen zjistit důvod návštěvy, zapsat ho do knihy návštěv a zajistit, aby se nepohyboval nekontrolovaně po budově. Během provozu školy jsou zevnitř volně otevíratelné dveře hlavního vchodu i všech únikových východů.
17.1 V budovách a areálech MŠ platí zákaz vnášení věcí a látek ohrožujících bezpečnost a zdraví (zbraně, omamné látky…), včetně výslovného zákazu kouření a požívání alkoholických nápojů.
18 Ochrana před sociálně patologickými jevy a projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
18.1 Důležitým prvkem ochrany před rizikovým chováním je i výchovně vzdělávací působení na děti předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života. V rámci školního vzdělávacího programu jsou děti nenásilnou formou, přiměřeně k jejich věku a schopnostem seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video), patologického hráčství, vandalismu, kriminality a jiných forem rizikového chování. Jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
18.2 Důležitým prvkem prevence v této oblasti je vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí.
18.3 V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí provádí učitelky mateřské školy monitoring a screening vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi, šikanu, již v jejich počátcích, a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízení.
18.4 Po odborném a bezpečném rozkrytí šikany učitelky mateřské školy volí vhodný způsob nápravy, tak aby zabezpečil ochranu dětí před šikanou:
rozhovor s dítětem, které ubližuje – učitelka MŠ srozumitelně sdělí dítěti, že porušilo stanovená a dohodnutá pravidla, vede jej k sociálně žádoucím projevům, navrhuje a ukazuje mu adekvátní varianty projevů chování, jakmile je to možné, ocení pochvalou jeho zlepšení;
zavedení ochranného režimu oběti – v počátku zahájí učitelky MŠ přísnější dozor, v komplikovanějších případech od sebe oběť a útočníka oddělí do jiné třídy, není vhodné konfrontovat agresora s obětí;
práce se skupinou – MŠ využije intervenční program – činnosti podporující spolupráci, při nichž nejsou vítězové a poražení (dramatizace pohádek, příběhů, improvizace situace…), v němž děti získávají žádoucí vzory chování a zároveň se mohou vcítit do pocitů toho, komu je ubližováno;
rozhovor se zákonnými zástupci dítěte agresora – po zmapování situace jej povede učitelka MŠ s ředitelkou, s cílem vzájemně spolupracovat, navrhnout řešení a dořešit situaci.
IV Zacházení s majetkem mateřské školy
19 Po dobu vzdělávání při pobytu dítěte v mateřské škole zajišťují pedagogičtí pracovníci, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacími potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek mateřské školy.
19.1 Zaměstnanci i rodiče odkládají osobní věci své i dětí pouze na místa k tomu určená.
V Informace o průběhu vzdělávání dětí
20 Zákonným zástupcům dítěte jsou podávány informace o cílech, zaměření, formách a obsahu vzdělávání konkretizovaných podle podmínek uplatněných v MŠ ve školním vzdělávacím programu, který je zveřejněn na chodbě MŠ v Kunčině a v dětské šatně na pracovišti v Nové Vsi.
20.1 Zákonní zástupci dítěte mohou kdykoli požádat o informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte a domluvit si konzultaci s příslušnou učitelkou či ředitelkou MŠ.
20.2 Zákonným zástupcům nabízíme 3x ročně konzultace ohledně rozvoje jejich dětí.
20.3 Ředitelka MŠ může vyzvat zákonné zástupce, aby se osobně dostavili k projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dětí.
VI Závěrečná ustanovení
21 Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy pověřena Jana Smolíková.
22 Zrušuje se předchozí znění této směrnice. Uložení směrnice se řídí Spisovým plánem školy.
23 Směrnice nabývá účinnosti dnem 1.9.2025
V Kunčině 20.8.2025
Bc. Hana Fafílková,
ředitelka školy