Mateřská škola
Kunčina, okres Svitavy

+420 461 318 324

ms.kuncina@seznam.cz

 

 

 

 

 

Provozní doba MŠ: po-pá 6.00-16.00 hod.
 

Náš školní vzdělávací program

 

Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

na období školního roku 2025/2026

 

PUTUJEME SE SLUNÍČKEM

A OBJEVUJEME KUNČINU A OKOLÍ

Čj.: MS 89/25

 

Vypracovala: Bc. Hana Fafílková a kolektiv učitelek MŠ

 

Obsah:

2 CHARAKTERISTIKA NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY.. 4

2.1 Mateřská škola v Kunčině. 4

2.2 Mateřská škola v Nové Vsi 6

3 PODMÍNKY PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ 8

3.1 Věcné vybavení 8

3.2 Životospráva. 13

3.3 Psychosociální podmínky. 15

3.4 Organizace. 16

3.5 Řízení mateřské školy. 17

3.6 Personální a pedagogické zajištění 19

3.7 Spoluúčast rodičů. 21

4 VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A DĚTÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH.. 23

4.1 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami 23

4.1.1 Pojetí vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními 23

4.1.2 Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními 24

4.1.3 Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními 25

4.2 Vzdělávání dětí mimořádně nadaných. 25

4.3 Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka. 26

5 Vzdělávání dětí od dvou do tří let 27

5.1 Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let 27

6 ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ 29

6.1 Přijímání dětí 29

6.2 Organizace dětí v jednotlivých třídách. 31

6.3 Dílčí rozvíjející programy. 32

6.4 Konzultační hodiny. 32

6.5 Péče o zdraví a bezpečnost dětí při vzdělávání 32

6.6 Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí 34

6.6.1 Minimální požadavky na ochranu dětí před šikanou. 35

6.6.2 Oblasti prevence užívání návykových látek. 35

6.7 Práva a povinnosti dětí 35

7 CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU.. 37

7.1 Vize školy. 37

7.2 Dlouhodobé cíle. 37

7.3 Přístupy, formy a metody vzdělávání 39

7.3.1 Přístupy ke vzdělávání 39

7.3.2 Formy vzdělávání 40

7.3.3 Metody vzdělávání 40

8 VZDĚLÁVACÍ OBSAH.. 41

8.1 Charakteristika jednotlivých integrovaných bloků. 42

8.2 Dílčí vzdělávací programy. 56

9 EVALUACE.. 63

SEZNAM ZKRATEK.. 66

SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY: 67


1 IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE O MATEŘSKÉ ŠKOLE

 

Název: Mateřská škola Kunčina, okres Svitavy

Sídlo: 569 24 Kunčina č.p. 88

Právní forma: příspěvková organizace zřízená obcí

IČO školy: 70997926

IZO školy: 600099989

Telefon: 461 318 324

E-mail: ms.kuncina@seznam.cz

ID datové schránky: 6b6qt4e

Zřizovatel školy: Obec Kunčina

 

Sídlo zřizovatele: 569 24 Kunčina č.p. 204

 

Telefon: 461 318 321

Předškolní zařízení sdružuje:

Odloučené pracoviště: Nová Ves 35

                                   Telefon: 722 790 213

Školní jídelna – Kunčina č.p. 88

                                   Telefon: 739 452 198

Školní jídelna-výdejna – místo poskytovaných služeb: Nová Ves 35

                                     Tel.: 739 452 198

Ředitelka školy: Bc. Hana Fafílková

Kontakt: 739 452 197

Jmenována: od 1. srpna. 2020

 

Zpracovatel: Bc. Hana Fafílková a kolektiv zaměstnanců MŠ

 

Projednán se zřizovatelem dne:

Projednán na pedagogické a provozní poradě dne:

Projednán s rodiči dne:

Platnost: 1.9.2025-31.8.2026

 

 

2 CHARAKTERISTIKA NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLY

 

Naše vesnická Mateřská škola leží v obci Kunčina nedaleko města Moravská Třebová.

Podle zmínky z kroniky obce byla Mateřská škola v Kunčině zřízena pro děti pracujících matek v prosinci 1950 a umístěna v budově bývalé ZDŠ na čísle popisném 90 pod jednotným vedením pana řídícího Oldřicha Otruby. V pamětní knize Mateřské školy v Kunčině se první zápis datuje od školního roku 1962/1963. Podle obecní kroniky se však již v době školního roku 1960/1961 školka osamostatnila a přestěhovala do prostor nynější budovy čísla popisného 88, která taktéž dříve byla základní školou. Vedením MŠ byla pověřena paní Lída Kašparová. Jako učitelka zde působila paní Alena Sedláková. V MŠ se nacházely dvě třídy a lehárna. Jedna třída sloužila jako jídelna, druhá jako herna. V přízemí budovy byla umístěna Poradna pro matky. Školní zahrada při MŠ byla rozdělena na travnatou plochu, hřiště a zeleninovou předzahrádku. Hygienické zařízení, bylo podle dobových zpráv nevyhovující a rekonstruovalo se v pozdějších letech.

Od 1. září 1987 došlo ke sloučení Mateřské školy Kunčina s Mateřskou školou v Nové Vsi. Ředitelství bylo umístěno v Mateřské škole Kunčina a ředitelkou v té době byla paní Hana Pustinová.

Od 1. 1. 2003 přešla Mateřská škola v Kunčině do právní subjektivity. Nyní je tedy Mateřská škola Kunčina příspěvkovou organizací zřizovanou obcí. Tvoří ji dvě pracoviště, z nichž hlavní pracoviště se nachází v samotné obci Kunčina a odloučené pracoviště je umístěno v přidružené obci Nová Ves. Má zřízeny tři věkově heterogenní třídy s celodenním provozem, z nichž dvě jsou umístěny v Mateřské škole v Kunčině a jedna na odloučeném pracovišti v Nové Vsi. Klidné vesnické prostředí a nedaleký les nám skýtají mnoho příležitostí k poznávání přírody i života na vsi, čehož aktivně využíváme při plánování jednotlivých témat ve školním vzdělávacím programu (dále ŠVP).

Kapacita MŠ je 70 dětí. V letošním školním roce 2025/2026 je zapsáno do MŠ 60 dětí, z toho 43 dětí na pracovišti v Kunčině a 17 dětí na pracovišti v Nové Vsi.

 

2.1 Mateřská škola v Kunčině

V Kunčině je MŠ umístěna ve starší jednopatrové budově s velkou oplocenou zahradou. Budova je vytápěna ústředním topením na plyn. V přízemí se nachází jídelna, kuchyň, sklad potravin, herna k pohybovým aktivitám, šatna pro děti, šatna a WC pro personál, technická místnost. V prvním patře je sklad pomůcek, ředitelna, WC i umývárna pro děti a dvě třídy. V podkroví se nachází prostorná půda sloužící k ukládání sezónních pomůcek. Případně by mohla být v budoucnu využita pro vybudování keramické dílny pro děti.

Jednotlivé třídy jsou věkově heterogenní, přičemž do I. třídy jsou umísťovány děti od 2 do 4 let a do II. třídy děti od 4 do 6/7 let. Škola je vyzdobena pracemi dětí, které se obměňují podle ročního období.

V období letních prázdnin 2014 proběhla v MŠ rekonstrukce, kdy byla opravena střecha budovy, v 1. patře byla umístěna výlevka a sprcha pro děti, opraveny zdi v 1. třídě a na chodbě i schodišti, byla zhotovena denní místnost a sociální zařízení pro zaměstnance, suchý sklad potravin, zrekonstruována technická místnost a školní jídelna i herna, položena nová podlahová krytina v přízemí na chodbě a ve skladu, byla vybudována venkovní terasa, venkovní dětské WC, sklad hraček a nářadí, byl přemístěn vchod do MŠ tam, kde podle kroniky původně byl (pod historický nápis) a bylo vybudováno parkoviště před budovou MŠ.

Ve školním  roce 2014/2015 byla II. třída „Včeliček“ vybavena novým nábytkem. V červenci a srpnu 2015 se uskutečnila celková rekonstrukce školní kuchyně. Byly zhotoveny nové podlahy, obklady stěn, elektroinstalace, odvětrání i odpady. Do školní kuchyně byl zakoupen konvektomat, myčka na nádobí, dřez na nádobí a mrazák. Do umývárny byly přidělány dvě umyvadla a dva dětské pisoáry. Do I. třídy „Berušek“ byl položen nový koberec a pořízen nový nábytek. Ve školním roce 2015/2016 jsme opatřili do kuchyně nový nerezový stůl pro výdej jídel. V červenci 2016 byl v MŠ instalován videovrátný, včetně tří videotelefonů, umístěných v jednotlivých třídách a kuchyni, z důvodu zvýšení bezpečnosti dětí. V srpnu 2016 bylo vymalováno přízemí MŠ. V červenci a srpnu 2017 byla ve spolupráci se zřizovatelem provedena rekonstrukce topení, včetně výměny otopných těles a plynového kotle. Současně bylo odstraněno umakartové obložení v obou třídách a zrekonstruovány stěny včetně výmalby. Také byl položen nový zátěžový koberec ve II. třídě. V období letních prázdnin 2019 byla kompletně zrekonstruována školní jídelna a v budově byl instalován zabezpečovací systém Jablotron 100 pro zvýšení bezpečnosti a ochrany majetku. V létě 2020 byla celkově opravena herna v přízemí a na školní zahradu bylo zakoupeno dřevěné autíčko „Hasiči“ a dva stolky s posezením ve spolupráci s rodiči. V první polovině roku 2021 byla zrekonstruována školní zahrada. Byly odstraněny vzrostlé smrky, vysázen živý plot a několik solitérních dřevin, vznikly zde mlatové cesty pro odrážedla a byla postavena velká venkovní učebna. Na zahradu přibyla dvouvěžová sestava se skluzavkou, lanový kolotoč a houpadlo koník na pružině. V létě roku 2021 byla opravena šatna pro děti a chodba v přízemí včetně položení nového lina. V prvním patře na chodbě bylo položeno nové lino. Dále byla modernizována školní kuchyň, kde byly pořízeny nerezové stoly, dřezy, tálový sporák, robot, plechy do konvektomatu a uzamykatelná lednice. Na jaře roku 2022 bylo pořízeno posezení pro děti do venkovní učebny. V tomto období byly také pořízeny digitální hračky a pomůcky pro děti na podporu digitální gramotnosti v rámci projektu MŠMT „Digitalizujeme školu“. V létě roku 2022 byla vymalována ředitelna a položen nový koberec. V roce 2023 byl zakoupen do třídy Berušek dětský gauč a do třídy Včeliček nová skříňka na hračky a pomůcky i nový stoleček. Na školní zahradu byl instalován Dendrofon k poznávání vybraných stromů a byl zrekonstruován plot kolem školní zahrady včetně brány. V červenci 2023 byla provedena rekonstrukce elektrických rozvodnic a výmalba 1. patra i schodiště. Na podzim 2023 byly instalovány dělící stěny mezi dětská WC. Do třídy Berušek byl pořízen nový gauč a křesílka. Na začátku roku 2024 byly instalovány do skladu potravin nové regály a nové zakrytí malého pískoviště na školní zahradě. V rámci akce Den pro region, jsme na jaře 2024 ve spolupráci s firmou Rehau provedli údržbu dřevěného plotu před školkou včetně nátěru a v roce 2025 pracovníci zmíněné firmy sestavili regály a uklidili půdu. Do venkovní učebny byly v roce 2024 instalovány výukové tabule s magnetickými zvířátky. Byly též doplněny objevitelské sady pro děti. O letních prázdninách v roce 2024 byla položena nová dlažba ve skladu potravin a vymalováno přízemí školky. Na jaře roku 2025 jsme rozšířili venkovní učebnu o „Dýňoviště“ a byl nově vytvořen vrbičkový tunel.  

Součástí MŠ je velká školní zahrada, která skýtá pestré možnosti využití, především pro rozvoj environmentální výchovy a pohybových aktivit u dětí.

 
2.2 Mateřská škola v Nové Vsi

Odloučené pracoviště v Nové Vsi je umístěno ve staré podkrovní vilce s oplocenou zahradou. Budova je vytápěna ústředním topením na plyn. V přízemí je umývárna a WC pro děti, WC pro personál, kotelna, šatna pro děti, lehárna, třída a herna. Třída je věkově heterogenní pro děti od 2 do 6/7 let.

V podkroví je jídelna a kuchyňka, která slouží k přípravě svačin a výdeji dovážených obědů z kuchyně Mateřské školy v Kunčině. Nachází se zde i prostorná půda sloužící k ukládání sezónních pomůcek.

Prostory MŠ byly v průběhu letních prázdnin 2012 rekonstruovány. Nově je budova osazena plastovými okny a dveřmi, vstupní chodba je nově přestavena, umývárna a WC jsou kompletně zrekonstruovány, opraveny podlahy v některých místnostech včetně jejich pokrytí, byla provedena rekonstrukce elektroinstalace včetně výmalby prostor.

Škola je vyzdobena pracemi dětí, které se obměňují podle ročního období. Ve školním roce 2013/2014 byly pro děti pořízeny do lehárny nové skládací postele s pojízdným rámem a skříňka na lůžkoviny. Do třídy Broučků byly v roce 2014 pořízeny dětské židličky a stolečky. V srpnu 2015 byla vymalována MŠ a za spolupráce s obcí bylo zhotoveno nové pískoviště, opravena podezdívka budovy, opraven plot a položen nový chodník. Do jídelny byly pořízeny ve školním roce 2015/2016 nové dětské výškově nastavitelné stoly a židličky V červenci 2016 byla obcí zhotovena na školní zahradě terasa s pergolou pro pobyt dětí na školní zahradě. Třída Broučků byla ve školním roce 2016/2017 vybavena novým nábytkem. V roce 2018 byl zakoupen stůl a židle pro učitelky V roce 2019 bylo pořízeno ve spolupráci s rodiči posuvné zastínění pískoviště a nahrazena vstupní branka a brána za nové. V měsíci červenci a srpnu 2020 proběhla výměna radiátorů ve třídě, v šatně a herně, byla přebyta střecha a zhotovena nová kůlna. O prázdninách v roce 2021 byl na školní zahradě umístěn nový dětský domek. V době hlavních prázdnin roku 2022 byla opravena podlaha ve třídě a v kuchyni, položeno lino a koberce ve třídě, herně, kuchyni a chodbě v patře budovy. V kuchyni byla instalována nová kuchyňská linka včetně spotřebičů. Prostory MŠ byly vymalovány. V roce 2023 byly pořízeny do třídy Broučků nové dětské židličky, ponk i dětský gauč. V období letních prázdnin 2023 byla provedena rekonstrukce podlahy v lehárně a položen nový koberec. Dále byl zrekonstruován plot v západní a severní části školní zahrady. V kůlně byla položena nová dlažba. Na podzim 2023 byly instalovány dělící stěny mezi dětská WC, pořízeny venkovní stoly a židle i dřevěné autíčko. Na začátku roku 2024 byl pořízen nový nábytek do skladu a šatny zaměstnanců. Dále byl pořízen stojan na kola. V době letních prázdnin 2024 byl instalován nový plynový kotel. V červenci roku 2025 byly vymalovány vnitřní prostory MŠ.  

K mateřské škole přísluší i vybavená školní zahrada.

 

3 PODMÍNKY PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

 

3.1 Věcné vybavení


– Třídy v Mateřských školách jsou prostorné a světlé. Jsou uspořádány do koutků aktivit. Jejich uspořádání vyhovuje nejrůznějším skupinovým i individuálním aktivitám dětí.

I. třída Berušek (mladších dětí) v Kunčině je pro lokomoční aktivity a tělesnou zdatnost opatřena koutkem „Pohyb“ se skákacími zvířátky, provazovým hadem, míčky, balančními a senzorickými podložkami, kruhy apod. Dále je zde umístěn koutek „Stavebnice a auta“ i s dětským ponkem a nářadím, ve kterém si děti rozvíjí fantazii, kreativitu, vzájemnou spolupráci a polytechnické dovednosti. Koutek „Manipulační a stolní hry“ je opatřen puzzlemi, skládankami, mozaikami, stolními hrami a dětskými tablety, rozvíjející především zrakovou percepci, jemnou motoriku, kognitivní dovednosti a dodržování pravidel. Koutek „Knihy, písmena, čísla, barvy, tvary“ je vybaven knihami, dětskými atlasy, časopisy a didaktickými pomůckami. U dětí zdokonaluje především řečovou a estetickou oblast. Koutek „Ateliér“ obsahuje výtvarné pomůcky a kreativní materiál pro tvoření a rozvoj především výtvarných, estetických a kreativních dovedností. Koutek „Pokusy a objevy“ je opatřen pomůckami k experimentování a bádání. Součástí koutku je akvárium s rybičkami a terárium se strašilkami, o které se děti starají. Děti si prostřednictvím zmíněného koutku rozvíjí především environmentální kompetence. Pro námětové, dramatické hry a rozvoj komunikativních schopností se zde nachází koutek „Dramatika“ se sedací soupravou a stolečkem, kuchyňkou, obchodem, kočárky, paravánem s kostýmy a maňásky. V koutku „Hudba“ jsou umístěny dětské a alternativní hudební nástroje, klávesy, minivěž a CD s dětskými písničkami. Uvedený koutek slouží k rozvoji sluchového vnímání, rytmizace a sociálně kulturní kompetence. Ve třídě je rovněž umístěn regál pro ukládání dětských matrací a lůžkovin pro děti s vyšší potřebou spánku. Ve třídě je k dispozici magnetická připevněná i pojízdná tabule ke kreslení i umísťování demonstračních obrázků. U vchodu do třídy je z bezpečnostních důvodů umístěn od července 2016 videotelefon. Za účelem uložení osobních pomůcek dětí pro logopedickou prevenci (zrcátko, foukadlo, dřívka, brčko) je na chodbě umístěn kapsář se značkami dětí. Před třídou je též koutek pro „Ranní úkol“, který mohou děti s rodiči plnit před rozloučením.

Ve II. třídě Včeliček (starších dětí) se nachází „IT koutek“ s pevným počítačem, tablety a  výukovými programy, v němž si děti rozvíjí digitální kompetence. V koutku „Dílna“ je umístěn ponk, nářadí a pomůcky pro rozvoj polytechnických dovedností. Pro konstruktivní a manipulační hry je zařízen koutek „Stavebnice a auta“, který rozvíjí fantazii, motoriku a spolupráci. V koutku „ Dramatika“, který slouží námětovým a dramatickým hrám, je umístěn obchod, kuchyňka, sedací souprava se stolečkem a paraván s kostýmy a maňásky. Pro rozvoj tvořivosti, fantazie, estetického cítění a grafomotoriky je zařízen koutek „Ateliér“, ve kterém jsou umístěny výtvarné a tvořivé pomůcky. Dále je zde koutek „Pokusy a objevy“ pro rozvoj environmentálního vnímání, objevování a prožitkového učení, který je vybaven experimentálními sadami, pozorovacími přístroji a stolkem voda/písek. Součástí koutku je i terárium s agamou vousatou i herbář, který si děti samy vytváří. Koutek „Hudba“ je vybaven týpí, dětskými hudebními a rytmickými nástroji, pianinem, rádiem a CD. Slouží především k rozvoji sluchového vnímání, rytmizace a hudebního cítění. Nad pianino bylo umístěno velké zrcadlo, které slouží  též k logopedickým preventivním chvilkám. V koutku „Škola“ je umístěna knihovnička s knihami, encyklopediemi, časopisy, skříňka s didaktickými pomůckami pro rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti a magnetická tabule ke kreslení a umístění demonstračních obrázků. V tomto koutku je umístěn i Klokanův kufr, který je zároveň využíván k  logopedické prevenci. Koutek „Pohyb“ je vybaven míči, gymnastickými kruhy, senzorickými podložkami, lanovým hadem apod. Slouží dětem k rozvoji pohybových aktivit a tělesné zdatnosti. Za účelem uložení osobních pomůcek dětí pro logopedickou prevenci (zrcátko, foukadlo, dřívka, brčko) byly ve třídě umístěny kapsáře. V koutku „Manipulační a stolní hry“ jsou umístěny puzzle, pexesa, skládanky, mozaiky, korálky, Bee boty a společenské hry pro rozvoj především zrakové percepce, kognitivních funkcí, jemné motoriky, kooperace a dodržování pravidel. U vchodu do třídy je z bezpečnostních důvodů umístěn od července 2016 videotelefon. Před třídou je koutek pro „Ranní úkol“ pro rodiče s dětmi.

Herna v přízemí mateřské školy v Kunčině je vybavena zejména k odpočinkovým a pohybovým aktivitám. Nachází se zde police s dekami a polštářky pro odpočinek dětí ze třídy Včeliček a karimatky pro cvičení i odpočinek dětí. Pro rozvoj pohybových dovedností jsou zde žebřiny, lavičky, míče různých velikostí, gymbally, skákací míče, švihadla, obruče, lana, žíněnky, prolézací tunel, prohazovadla, kužely, odrážedla, skluzavka s masážními míčky, nášlapná dráha, říční kameny, stuhy, šátky a nově Duhohrátky, cvičební bloky a skákací panák .

III. třída Broučků v Nové Vsi má koutek „Knihy, písmena“, který je vybaven knihovničkou s knihami, encyklopediemi a časopisy, pojízdnou magnetickou tabulí i Klokanovým kufrem, sloužícím především k rozvíjení čtenářských, komunikačních a předmatematických kompetencí. Koutek „Hudba“ je opatřen hudebními a rytmickými nástroji a klávesy pro rozvoj sluchové percepce, rytmizace a hudebního vnímání. V koutku „Manipulativní a stolní hry“ jsou umístěny puzzle, skládanky, mozaiky, korálky, pexesa, společenské a digitální hračky i tablety sloužící především k rozvoji zrakové percepce, kognitivního myšlení, jemné motoriky, dodržování pravidel a digitálních kompetencí. Koutek „Pokusy“ rozvíjí dětské vnímání, objevování, prožitkové a environmentální učení. Je opatřen experimentálními sadami a zobrazovacími přístroji. Pro rozvoj estetického vnímání, fantazie i motoriky je zde vybaven koutek „Ateliér“s výtvarnými a tvořivými pomůckami. U vchodu do třídy je z bezpečnostních důvodů umístěn od července 2016 videotelefon. Na třídu navazuje menší místnost, která slouží jako lehárna k odpočinku dětí. Je vybavena lehátky a skříní na lůžkoviny.

Mezi třídou a hernou je šatna, kde je koutek pro „Ranní úkol“ pro rodiče s dětmi a koutek „Dílna“ s dětským ponkem a nářadím k rozvoji polytechnických dovedností a zručnosti.

Herna je opatřena koutkem „Domácnost“ s kuchyňkou, sedací soupravou, obchodem a kostýmy k námětovým hrám i dramatizacím. Rozvoji konstruktivních dovedností a představivosti slouží koutek „Stavebnice a auta“, který je vybaven rozličnými stavebnicemi, auty a zvířátky. Pro rozvoj pohybových dovedností slouží koutek „Pohyb“ s lavičkou, žebřinami, míčky, provazovým hadem, motorickou dráhou a nově Duhohrátkami a cvičebními bloky.

Vybavení hračkami, pomůckami, náčiním, materiály a doplňky ve všech třídách odpovídá počtu dětí i jejich věku. Je průběžně doplňováno a obměňováno dle potřeby a finančních možností. V uplynulém období bylo dovybaveno hračkami a pomůckami pro dvouleté děti, pomůcky pro rozvoj pohybových dovedností, polytechnické, environmentální a digitální výchovy (tablety, interaktivní hračky apod), objevitelskými sadami, Pedagogy je vybavení plně využíváno při aktivitách s dětmi. Dále plánujeme pořídit kreativní materiály na dětská tvoření a pomůcky pro rozvoj pohybových aktivit.

Stávající hračky, pomůcky a náčiní i další doplňky jsou umístěny ve třídách viditelně a jsou dětem volně přístupné – v prostoru jsou vytvořeny z nízkých otevřených skříněk hrací koutky, v nichž jsou přehledně zmíněné věci uloženy. Děti se vyznají v jejich uložení, samostatně je uklízí a jsou stanovena pravidla pro jejich využívání.
 Vrchní prostor skříněk slouží k vystavení zhotovených modelů a produktů dětí. Některé výrobky a výtvory si děti berou domů nebo jsou využívány k výzdobě prostor školy tak, že je mohou zhlédnout ostatní děti i rodiče. 

– Dětský nábytek, tělocvičné náčiní, zdravotně hygienické zařízení i vybavení pro odpočinek dětí jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, jsou zdravotně nezávadné, bezpečné a estetického vzhledu.

- Šatny v MŠ slouží k převlékání a odkládání oděvu a obuvi dětí, jsou vybaveny šatními bloky, kde každé dítě má stálé místo vyznačené značkou. Každé dítě po celou dobu docházky v MŠ provází jedna značka.

- Na obou pracovištích MŠ jsou ke konzumaci jídel zařízeny jídelny vybaveny dětskými stolky, židličkami a nádobím.

- Kuchyň i přípravna jídel jsou průběžně doplňovány potřebným nádobím, přístroji a pomůckami ve spolupráci se zřizovatelem. Do kuchyně v Kunčině byl opatřen robot na strouhání, v Nové Vsi byla pořízena nová kuchyň včetně sporáku. Do budoucna plánujeme pořídit nový kuchyňský robot na pracoviště do Nové Vsi.

Budovy obou mateřských škol jsou obklopeny zahradami, které jsou vybaveny prvky podněcujícími pohybové, poznávací a pokusné aktivity i společné a individuální činnosti dětí. Na školní zahradě v Kunčině se nachází dřevěný domeček k námětovým hrám. Pro rozvoj polytechnické výchovy a motoriky mají děti k dispozici nový pracovní stůl s ytongovými bloky, s nářadím a ochrannými brýlemi. Pro rozvoj kreativity jsme opatřili pro hry různě velké oblázky a dřevěné odřezky. Prolézačky – nová dřevěná dvojvěž se skluzavkou, lanový kolotoč a pružinové houpadlo Koník, dřevěná prolézačka, houpačka Hnízdo, prolézačka Housenka, venkovní košíková, vzduchová trampolína, pohyblivý chodník a dvojhoupadlo na pružině slouží dětem pro rozvoj pohybových aktivit, stejně jako velká travnatá plocha. Prolézačky jsou z velké části pořízeny z darů rodičů i ve spolupráci s obcí. Velké pískoviště, zastřešené díky pomoci rodičů a prvky pro hry s pískem – Nakladač slouží dětem k rozvoji tvořivosti, motoriky i spolupráce. K objevování a hrám s pískem a vodou slouží malé pískoviště, pojmenované dětmi „Bahniště“, jsou zde umístěny i venkovní váhy. Vodu děti čerpají z hadice vyvedené z venkovního WC. Pro hry s vodou a pískem děti využívají vozík a soustavu vodních toků. Nově jsme pořídili Vodní svět pro hry s vodou. „Tačitadlo“ - kreslicí tabule s počítadlem pomáhá dětem k rozvoji výtvarného cítění, motoriky i předmatematických představ. „Šeptanda“ zdokonaluje u dětí sluchovou percepci. Bludiště na pružině rozvíjí u dětí soustředění, bystrost i motoriku. Dendrofon slouží k poznávání zvuků dřeva různých stromů. V kůlnách jsou umístěny hračky na pískoviště, auta, traktory, balóny, kočárky, panenky, odrážedla, dětské zahradní nářadí, křídy, pomůcky pro rozvoj polytechnické výchovy – ytongové cihly, staré jídelní příbory, ochranné brýle a dětské objevitelské sady pro rozvoj environmentálních kompetencí – dalekohledy, lupy, nádoby na hmyz, síťky, pozorovací nádoby se zvětšovacím sklem. Pro rozvoj environmentální výchovy jsme v MŠ vytvořili samostatný projekt „Přírodní učebna“ v jehož rámci jsou na školní zahradě umístěny experimentální zahrádky – užitková, okrasná a bylinková. V „užitkové zahrádce“ jsou záhonky, na kterých děti, pod vedením učitelky, pěstují vybranou zeleninu, učí se jejím názvům, pozorují její růst a na závěr ji konzumují. Na „okrasné zahrádce“ děti vysazují květiny, pozorují je rovněž v růstu, učí se je pojmenovávat a rozvíjí si estetické cítění. „Bylinková zahrádka“ je usazena ve tvaru spirály. Děti se jejím prostřednictvím učí poznávat pěstované bylinky, ty rovněž nosí paní kuchařce, která jimi dochucuje připravované pokrmy. Ve školním roce 2015/2016 jsme prostřednictvím pokračování projektu s dětmi založili „Motýlí louku“, vyrobili „Hmyzí hotel“ a „Škvořiště“. Pro ochranu, pozorování a poznávání hmyzu a keramická pítka pro ptáčky. V rámci projektu využíváme i nově vysazené jehličnaté a listnaté stromy i keře na školní zahradě. Nově děti mohou zkoumat kořenový systém i vsakování vody v dřevěných květináčích s okénky. Ovocné stromy (jabloň, hrušeň, třešeň, švestka), dětem poskytují možnost pozorování opakujících se charakteristických změn v přírodě postupem roku i konzumaci zdravých plodů. Na jaře roku 2015 jsme místo vykácených starých jabloní vysázeli ovocný plot z jabloní a hrušně. Dále na zahradě pěstujeme rybízy a malinovník. K poznávání charakteristických vlastností surovin slouží dětem v MŠ průlezky z různých materiálů. Díky sponzorskému daru Lesů ČR, s.p., je umístěn pro děti na zahradě hmatový chodník pro rozvoj, již zmíněné, environmentální výchovy, smyslů i matematických představ. Na jaře roku 2025 jsme nahradili napadené vrbičkové iglú novým vrbičkovým tunelem   pro rozvoj pohybu, představivosti, fantazie, vnímání změn v jednotlivých ročních obdobích a k relaxaci. K odpočinku a občerstvení dětí slouží nová venkovní učebna i venkovní zastřešená terasa s pergolou. Pod pergolou se nachází králíkárna s morčaty, o které děti pečují a stoly s lavicemi. Ve venkovní učebně jsou umístěny výukové environmentální panely s magnetickými obrázky. Nově jsme založili v roce 2025 Dýňoviště, které slouží k pozorování a poznávání různých druhů dýní i k rozvoji kreativních dovedností a vytváření podzimních dekorací k výzdobě MŠ. Projekt se prolíná celkovou koncepcí školní zahrady. Ze školní zahrady mají děti přístup na malé WC, umístěné v zadním traktu budovy.

 

V MŠ v Nové Vsi je na školní zahradě umístěno zastřešené pískoviště, sloužící k hrám v písku. Rodiče věnovali dětem sadu venkovních tabulí na malování, které jsou umístěny na plotě zahrady. Houpačka na pružině a věž se skluzavkou slouží rozvoji dětské obratnosti. Stejně jako současně obcí věnovaný lezecký válec a rodiči darovaná houpačka „Hnízdo“. Nově přibylo dětem dřevěné velké autíčko k námětovým hrám. V kůlně jsou umístěny hračky na pískoviště, míče, dětské zahradní nářadí, odrážedla, koloběžky a pomůcky pro rozvoj polytechnické výchovy – ytongové cihly, staré jídelní příbory, ochranné brýle. K odpočinku i občerstvení slouží dětem nová pergola s nově pořízenými venkovními lavicemi a židličkami. Na školní zahradě je též umístěna pro rozvoj environmentální výchovy „experimentální užitková a okrasná zahrádka“. Venkovní dětský domek slouží k dětským námětovým hrám.

 

 Všechny vnitřní i venkovní prostory mateřské školy splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů a jsou pravidelně kontrolovány.

 

3.2 Životospráva
 

- Usilujeme o poskytování vyvážené a plnohodnotné stravy dětem. Učinili jsme opatření, aby byla respektována vhodná skladba jídelníčku dle spotřebního koše a dodržována zdravá technologie přípravy pokrmů a nápojů. Pokrmy jsou převážně zhotovovány v multifunkčním konvektomatu, který zaručuje šetrnější metody jejich přípravy vařením v páře, dušením, pečením či smažením s menším množstvím tuku. Připravujeme jídla tradiční české kuchyně i jídla s prvky „zdravé“ výživy.

- Nádobí je omýváno v myčce, která díky vyšším teplotám při mytí a oplachování ničí choroboplodné zárodky a zvyšuje tak ochranu zdraví strávníků.

- Skladba jídelníčku je každodenně doplňována ovocem a zeleninou.

 – Pitný režim dětí je zajištěn po celý den dostatkem tekutin volně přístupných dětem ve třídách. Umožňujeme dětem výběr mezi slazenými a neslazenými nápoji a pobízíme je průběžně k pití.

– Bereme ohledy na stravovací návyky dětí z domova. Děti nejsou do jídla nuceny, ale nenásilně je motivujeme k ochutnání. Abychom zvýšili nízkou konzumaci pomazánek, mažou si děti pomazánky na pečivo samy.

Zavedli jsme na obou pracovištích postupné svačinky ve třídě, kdy si děti mohou volit čas konzumace ve stanoveném rozmezí.

Vedeme děti k osvojování si zdravých stravovacích návyků i k samostatnosti v obsluze při přípravě stolování a při jídle (například děti si samy určují velikost porce…).
Nejmladším dětem maso meleme či krájíme na drobné kousky, v případě potřeby je dokrmujeme.
 Rodičům a dětem se zdravotními problémy se snažíme vyjít vstříc a nalézt vhodné řešení problému.
Zajišťujeme pravidelný denní rytmus a řád, který je však současně natolik flexibilní, že umožňuje organizaci činností v průběhu dne přizpůsobit aktuálním potřebám dětí a rodičů. Rodiče mohou děti přivádět do mateřské školy kdykoli, po předchozí domluvě s pedagogem. Neplánované události v životě mateřské školy mohou měnit připravovaná témata pro třídy.
Děti denně pobývají venku, jak je to možné. Program činností je přizpůsobován okamžité kvalitě ovzduší a počasí. Od jara do podzimu se snažíme co nejvíce dopoledních i odpoledních aktivit přesouvat do venkovního prostředí. V případě nepříznivého počasí se pobyt venku zkracuje či neuskuteční.
Denně často větráme, kontrolujeme a regulujeme teplotu v místnostech.
Dbáme na to, aby děti měly dostatek volného pohybu nejen na školní zahradě a vycházce, ale i v interiéru mateřské školy. Pro tyto účely jsou zřízeny samostatné a dobře vybavené herny na obou pracovištích MŠ. Snažíme se zlepšovat pohybové dovednosti dětí i jejich pohybovou obratnost.
V denním programu respektujeme individuální potřebu aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí. Děti mají možnost uchýlit se ve třídách do klidných koutků i rozhodovat se o účasti na různých aktivitách. V MŠ v Kunčině děti s vyšší potřebou spánku odpočívají po obědě v I. třídě Berušek se svým polštářkem a případně hračkou na molitanovém lehátku, převlečeny do pyžamek. Děti z I. třídy s malou potřebou spánku jsou ve 13 hodin vyzváni k převlečení a následně jsou jim nabízeny klidové doplňkové aktivity. Děti s nižší potřebou spánku relaxují přibližně 20-30 minut při poslechu čtené pohádky na karimatce s polštářkem a dekou v herně. Poté jim učitelka nabízí klidové a doplňkové odpolední aktivity. Na odloučeném pracovišti v Nové Vsi odpočívají děti v lehárně na postýlkách s vlastním polštářkem, případně svojí hračkou, převlečeny do pyžam. Dětem s nižší potřebou spánku jsou nabízeny po půl hodinovém odpočinku klidové a doplňkové činnosti. Nenutíme děti ke spánku na lůžku.
V rámci ozdravných opatření se děti denně omývají po odpočívání chladnou vodou. Rodičům dětí nabízíme zprostředkování preventivního vyšetření očí a formou kroužku účast na předplaveckém výcviku v plavecké škole. Podle zájmů rodičů a aktuální situace jsou aktivity uskutečňovány.
Pedagogové se sami snaží chovat podle zásad zdravého životního stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor v průběhu celého dne.

 

3.3 Psychosociální podmínky

 

Naším záměrem je, aby se všechny děti i dospělí cítili v prostředí mateřské školy dobře, spokojeně, jistě a bezpečně.
Nově příchozí dítě má možnost postupně se adaptovat na prostředí školky.
Adaptačnímu procesu je věnována velká pozornost. Jedním z našich cílů je šťastné a spokojené dítě. Proto preferujeme postupný a klidný způsob adaptace za spolupráce rodičů či sourozenců dle individuálních potřeb dětí. Podle chování dítěte a možností rodičů postupně prodlužujeme délku celodenního pobytu. Rodičům nově přihlášených dětí nabízíme možnost společného pobytu v mateřské škole před samotným nástupem jejich dětí, zpravidla v průběhu prázdnin, podle předem dohodnuté doby s učitelkou. Pro rodiče nově přijatých dětí pořádáme informativní schůzku před jejich nástupem do MŠ, na které je seznamujeme s charakteristickými rysy průběhu adaptace a režimem školky.
Pro snazší adaptaci nabízíme rodičům malých dětí, které ještě nenavštěvují MŠ „Hrací středy“. Druhou a poslední středu v měsíci od října do června mohou rodiče s malými dětmi přijít odpoledne mezi 14.30-15.30 hod. do MŠ, pokud tomu nebrání epidemiologická opatření. Děti si tak zvykají na prostor, kamarády, personál a až dosáhnou věku nástupu do MŠ, přichází již do známého prostředí.
Pedagogové respektují potřeby dětí, reagují na ně a napomáhají v jejich uspokojování. Děti jsou přiměřeně zatěžovány a nejsou neurotizováni spěchem a chvatem. Je jim dán dostatek času při oblékání, stolování a podobně.
Všechny děti mají rovnocenné postavení, žádné z nich není zvýhodňováno oproti druhému. Jakékoli projevy nerovností, podceňování a zesměšňování dětí jsou nepřípustné.
Volnost a osobní svoboda dětí je dobře vyvážená nezbytnou mírou omezení, jež vyplývají z nutnosti dodržovat v mateřské škole potřebný řád. Za tímto účelem vytváříme a stanovujeme společně s dětmi „Pravidla soužití“. Dětem se tak dostává jasných a srozumitelných pokynů. Třída je pak pro ně kamarádským společenstvím, na jehož utváření se samy podílejí a v němž se cítí jistě a bezpečně.
Učitelky uplatňují podporující a sympatizující pedagogický způsob vedení dětí, projevující se vstřícnou, empatickou, naslouchající a adresnou komunikací pedagoga s dětmi. Pedagog je dítěti průvodcem a rádcem. Je vyloučeno manipulování s dítětem a podporování nezdravé soutěživosti dětí. Jakákoli komunikace s dítětem, kterou pociťuje jako násilí, je nepřípustná.
Uplatňujeme vzdělávací styl s nabídkou aktivní spoluúčasti a samostatným rozhodováním dítěte. Vzdělávací nabídka je umístěna do vybraných koutků, odpovídá vzdělávacím a vývojovým možnostem předškolního dítěte. Snažíme se, aby byla pro dítě atraktivní, užitečná a prakticky využitelná i v jeho dalším běžném životě.
Vedeme děti k sebehodnocení i hodnocení druhých prostřednictvím hodnotících smajlíků i slovním hodnocením.
Učíme děti samostatně řešit konflikty dohodou, vedeme je k pochopení sebe i druhých.
Vedeme děti k vzájemnému učení a předávání zkušeností.
Učitelka se vyhýbá negativním slovním komentářům a podporuje děti v samostatných pokusech, je uznalá. Dostatečně je adresně oceňuje a vyhodnocuje konkrétní projevy i výkony dítěte a přiměřeně na ně reaguje pozitivním oceněním. Varuje se paušálních pochval a odsudků.
Ve vztazích mezi dospělými a dětmi se projevuje vzájemná důvěra, tolerance, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemná pomoc a respekt. Zaměstnanci se chovají autenticky.
Pedagog se věnuje programově neformálním vztahům dětí ve třídě, nenásilně je ovlivňuje prosociálním směrem a předchází tak sociálně patologickým jevům (např. šikaně). Nadále budeme provádět prevenci projevů rizikového chování u dětí.

 

3.4 Organizace

 

– Denní řád je dostatečně pružný a umožňuje aktuálně reagovat na individuální možnosti a potřeby dětí. Je zveřejněn na informativní nástěnce.

- Předškolní vzdělávání obohacuje smysluplně denní program dětí a poskytuje jim odbornou péči.

Všechny děti nacházejí v mateřské škole potřebné zázemí, klid, bezpečí i soukromí.
Při vstupu dítěte do mateřské školy uplatňujeme individuálně přizpůsobený adaptační režim za účasti rodičů.

– Do denního programu jsou pravidelně zařazovány zdravotně preventivní pohybové aktivity a logopedické preventivní chvilky.

Do MŠ dojíždí 1* za 21 dní klinická logopedka, která za souhlasu rodičů provádí depistáž a pravidelnou intervenci u dětí s narušenými komunikačními schopnostmi.
Pedagogové se plně věnují dětem a jejich edukaci.
Usilujeme o to, aby poměr spontánních a řízených aktivit v denním programu byl vyvážený. Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru. Včas jsou předem upozorněny na blížící se konec aktivit, aby je mohly včas dokončit, či v nich později pokračovat (možnost ponechat stavby do příštích dnů apod.)
Veškeré činnosti se snažíme vést tak, aby byly děti podněcovány k vlastní aktivitě, zodpovědnosti a experimentování. Umožňujeme jim zapojovat se do plánování i organizace činností a pracovat svým tempem.
Vytváříme podmínky pro individualizované, individuální, skupinové i frontální činnosti. Děti mají možnost účastnit se společných činností v malých, středně velkých i velkých skupinách.
Dbáme na osobní soukromí dětí. Pokud to děti potřebují, mají možnost se uchýlit do klidného koutku a neúčastnit se společných činností, nebo je jen zpovzdálí pozorovat.
Plánování činností vychází z potřeb a zájmů dětí, vyhovuje jejich individuálním vzdělávacím potřebám, možnostem a případným návrhům. Pro realizaci plánovaných aktivit vytváříme vhodné materiální podmínky.
Ve třídách jsou dodržovány stanovené počty dětí - v MŠ v Kunčině maximálně 25 dětí na třídu a na odloučeném pracovišti v Nové Vsi 20 dětí. Spojování tříd je maximálně omezeno.

 

3.5 Řízení mateřské školy


– Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou dány pracovními náplněmi a kompetencemi. Všichni pracovníci mají určeny osobní úkoly, které průběžně plní.

– Je vytvořen informační systém, a to jak uvnitř mateřské školy, tak navenek. Předávání informací mezi pracovníky školy probíhá na poradách pracovních, pedagogických a operativních. K interní komunikaci mezi pedagogy, dětmi a jejich zákonnými zástupci využíváme především aplikaci TWIGSEE i online prostředí Google „G-SUIT“. Rodiče jsou informováni o dění v MŠ průběžně ústně i písemně na nástěnkách, v aplikaci, na webových stránkách a na společných schůzkách. Veřejnost informujeme o dění v MŠ formou příspěvků do místního zpravodaje.

– Při vedení zaměstnanců se ředitelka snaží vytvářet ovzduší vzájemné důvěry a tolerance. Zapojuje spolupracovníky do řízení školy prostřednictvím přidělených kompetencí, spoluúčasti na vytváření a hodnocení školního vzdělávacího programu a stanovení cílů další práce. Ředitelka dohlíží, aby evaluace byla zaměřená na všechny oblasti dle RVP PV. Respektuje názory zaměstnanců, pokud jsou přínosem pro MŠ.

– Práce všech zaměstnanců je průběžně vyhodnocována. Ředitelka se snaží pozitivně motivovat zaměstnance a podporuje jejich vzájemnou spolupráci. Učitelky mají prostor pro vlastní tvůrčí přístup k práci s dětmi a podmínky pro prohlubování kvalifikace i další studium.

- Zhruba po dvou letech se pedagogové ve třídách střídají z důvodu získávání zkušeností v odlišných třídách, hlubšího vzájemného poznávání i z důvodu prevence syndromu vyhoření.

- Nadále je třeba kreativně efektivně pracovat, vzdělávat se a nést osobní odpovědnost za vykonanou práci. Ředitelka podporuje rozvoj pedagogů prostřednictvím osobnostně sociálního rozvoje a vzájemnou diskuzí. 

– Pedagogický sbor pracuje jako tým a zve ke spolupráci i rodiče.

– Plánování pedagogické práce a chodu MŠ je funkční. Snažíme se účinně využívat poznatků získaných z předchozí analýzy pro zlepšení edukace a chodu organizace.

– Mateřská škola spolupracuje se zřizovatelem – pravidelně je seznamován se záměry školy, ředitelka se zpravidla účastní jednání zastupitelstva, spolupráce probíhá při plánování a zajišťování velkých oprav, zpracování finančních plánů, kontrol apod. Zřizovatel je zván na akce MŠ, děti z MŠ se účastní kulturních akcí pořádaných obcí. Uskutečňujeme vzájemné pravidelné informativní schůzky se zřizovatelem z důvodu efektivnější spolupráce.

Mateřská škola dále spolupracuje s orgány státní správy a samosprávy, MAS Moravskotřebovsko a Jevíčsko na rozvoji vzdělávání v našem regionu, se Základní školou v Kunčině při seznamování předškolních dětí se ZŠ před zápisem dětí do základního vzdělávání, při organizování besed pro rodiče předškoláků, při pořádání společných akcí pro děti a žáky (Předávání klíčů od žáků ZŠ…); s odborníky pedagogicko-psychologické poradny při řešení individuálních výchovných a vzdělávacích problémů dětí; s dětským lékařem v otázkách zdraví dětí a odkladu školní docházky i promovaným logopedem při nápravě narušených komunikačních schopností. S policií ČR – obvodním oddělením Moravská Třebová, se Sborem dobrovolných hasičů v Moravské Třebové, Záchrannou službou Pardubického kraje – výjezdním stanovištěm Moravská Třebová při pořádání besed na téma doprava a bezpečnost, Lesy ČR, s.p. při pořádání environmentálních exkurzí a realizaci našeho projektu „Přírodní učebna“, firmou Agro Kunčina, Bioinvest Kunčina, Suninvest Bohemia, Suninvest Slovácko, REHAU, s místními podnikateli – Topenářské a instalatérské práce L. Švanda, Malby-nátěry J. Pařil, František Knápek – FRNK-reklama, Truhlářství František Knápek, s místním soukromým zemědělcem Jaroslavem Zezulou, s místními spolky – Myslivecké sdružení, , SDH Kunčina Tělovýchovná jednota Sokol Kunčina, knihovny, obchodem Hruška s pracovištěm v Kunčině a COOP s pracovištěm v Nové Vsi a rodiči při organizování besed a exkurzí pro děti i při získávání darů. S divadelními společnostmi v rámci rozvoje sociokulturních kompetencí. S dentální hygieničkou v rámci konání besed zaměřujících se na dentální hygienu a manažerkou kvality Nemocnice následné péče Moravská Třebová na pořádání besed o zdraví a poskytování první pomoci, s Centrem environmentální výchovy Stolístek v Linharticích při pořádání environmentálních či polytechnických projektových dnů, s firmou REHAU při údržbě a zvelebování budovy MŠ.  

 

3.6 Personální a pedagogické zajištění

 

Chod MŠ zajišťuje jedenáct zaměstnanců. Sedm kvalifikovaných učitelek, z nichž jedna je absolventka a čtyři provozních zaměstnanci, v profesích ekonom, školnice, kuchařka, vedoucí školní jídelny.

Kolektiv učitelek má převážně vyšší odborné vzdělání.

Pedagogický sbor jako tým si stanovil jasně vymezená a společně vytvořená pravidla pro lepší vzájemnou komunikaci.
Ředitelka školy se aktivně vzdělává, především v oblasti managementu a pedagogiky.
Pedagogové se též aktivně průběžně vzdělávají - studují odbornou literaturu, navštěvují odborné semináře a školení zaměřené na rozvoj pedagogických dovedností.

Ředitelka podporuje profesionalizaci pracovního týmu, sleduje udržení a další růst profesních kompetencí všech pedagogů, včetně svojí osoby. Využívá Plány osobního pedagogického rozvoje každé učitelky. Vytváří podmínky pro jejich další systematické vzdělávání zajišťováním odborné literatury, nabídkou školení a seminářů i společným setkáváním s pedagogy z jiných MŠ.
Na obou pracovištích jsou proškoleni pedagogové i nepedagogové z poskytování první pomoci.
Na pracovišti působí tři logopedické preventistky, které pomáhají k rozvoji správné výslovnosti u dětí. Dvě z nich působí na odloučeném pracovišti.
V MŠ v Kunčině jsou dva pedagogové proškoleni v oblasti cvičení jógy pro děti, stejně jako na odloučeném pracovišti.
V ICT oblasti jsou proškoleny dvě učitelky MŠ, z nichž jedna na odloučeném pracovišti. Do budoucna plánujeme v oblasti vzdělávání informačních dovedností u dětí dovzdělat alespoň dvě učitelky.
V rámci Polytechnického vzdělávání v MŠ jsou proškoleny čtyři učitelky.
Tři pedagogové jsou vzděláni ve výuce anglického jazyka v MŠ, z nichž jeden na odloučeném pracovišti.
 V oblasti Edukativně stimulační skupiny pro děti předškolního věku jsou vzdělány čtyři učitelky.
 Tři pedagogové jsou studovaní v oboru speciální pedagogiky.
 Tři učitelky MŠ absolvovaly vzdělávání zaměřené na osobnostně sociální rozvoj.
Pracovní doba pedagogů je organizována takovým způsobem, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna dětem optimální pedagogická péče. Snažíme se zajistit překrývání přímé pedagogické činnosti učitelek každý den ve třídách s nejmladšími dětmi minimálně 2,5 hodiny převážně tak, aby na vycházky v I. a III. třídě byly dvě učitelky.  
Pedagogové pracují profesionálním způsobem, chovají se i jednají v souladu se společenskými pravidly a pedagogickými a metodickými zásadami edukace předškolních dětí.
Specializované služby (logopedie, péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami, apod.), ke kterým předškolní pedagog není sám dostatečně kompetentní, jsou zajišťovány ve spolupráci s příslušnými odborníky.

 

3.7 Spoluúčast rodičů

 

Usilujeme o rozvíjení partnerských vztahů mezi pedagogy a rodiči na základě budování oboustranné důvěry, porozumění, tolerance a ochoty spolupracovat.

Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole prostřednictvím předkládání svých návrhů osobně, na schůzkách s rodiči, na Kulatých stolech, písemně vyplněním dotazníků, prostřednictvím komentářů v aplikaci Twigsee, webových stránek i zprostředkovaně přes zvolenou předsedkyní rodičů Janu Foretovou na pracovišti v Kunčině a paní Pavlínu Polákovou na pracovišti v Nové Vsi. Dále se mohou podílet na chodu spoluprací na vytváření školního vzdělávacího programu, spoluprací na akcích, brigádnickou činností apod.
Mateřská škola pořádá pro rodiče v jednotlivých ročních dobách tvořivá odpoledne, kde mají možnost zhotovit si výrobky společně se svými dětmi; setkání s rodiči pod názvem „Kavárnička pro maminky a babičky“; „Párty pro tatínky a dědečky“, besídky k Vánocům a oslavy masopustu i konce školního roku.
S rodiči spolupracujeme v oblasti rozvoje polytechnické výchovy v rámci projektu „Pat a Mat aneb tvoříme spolu“.
Rodičům předškolních dětí nabízíme „Edukativně stimulační skupiny pro děti předškolního věku“, kdy se v průběhu 10 hodinových lekcí, které se konají 1* za 14 dní, mají možnost podílet na ucelené přípravě svého dítěte a usnadnit mu tak přechod do ZŠ. V průběhu lekcí získávají přehled o tom, jaké dovednosti má dítě mít pro vstup do ZŠ a jak pracuje jejich dítě ve skupině dětí s učitelkou. Drobné deficity ve znalostech a dovednostech mohou trénováním s dětmi odstranit. Účast v těchto „skupinkách“ zvyšuje předpoklad školní úspěšnosti dětí v ZŠ.  
Informace mezi mateřskou školou a rodiči jsou předávány prostřednictvím osobního sdělení, nástěnek, schůzek, konzultací a webových stránek. V rámci zlepšování vzájemné informovanosti a spolupráce komunikujeme s rodiči i prostřednictvím aplikace TWIGSEE. Rodiče mají větší přehled o dění ve třídách. Mnohdy než přijdou do školky pro své dítě, už ví, co dělalo a mohou poté společně hovořit o proběhlých aktivitách.
Soukromé údaje a osobní data dětí i jejich rodičů jsou chráněna před zneužitím vnitřními předpisy školy. Pedagogové jednají s rodiči ohleduplně a taktně s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi v souladu s GDPR. Nezasahují do života i soukromí rodiny a varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad.
Mateřská škola doplňuje a podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení.
Pedagogové sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí i rodin, snaží se jim porozumět a vyhovět v rámci možností mateřské školy. V potřebných případech jsou ve spolupráci s rodiči, eventuálně s PPP zpracovány pro děti plány pedagogické podpory, které jsou následně konzultovány a vyhodnocovány.
Informujeme rodiče v oblasti prospívání jejich dětí (o jejich individuálních pokrocích v rozvoji i učení) a domlouváme se s nimi na společném postupu při výchově a vzdělávání. V tomto ohledu jim nabízíme 3* ročně individuální konzultace.
Nabízíme rodičům poradenskou činnost – možnost individuálních konzultací a půjčování odborných knih. Na základě zájmu rodičů, který vyplynul z dotazníkového šetření, plánujeme pokračovat ve zprostředkování odborných besed na téma výchovy dětí.
Stížnosti, oznámení a podněty k práci mateřské školy podávají zákonní zástupci dítěte prostřednictvím ředitelky mateřské školy.

 

 

4 VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A DĚTÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH
 
4.1 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.
Podpůrná opatření realizujeme v souladu s § 16 školského zákona a vyhláškou 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Podpůrná opatření se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti. Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola i bez doporučení školského poradenského zařízení (dále i ŠPZ) na základě plánu pedagogické podpory (dále též PLPP). Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit jen na základě doporučení ŠPZ.

 

4.1.1 Pojetí vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními

Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro všechny děti společné.
Pro přípravu vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami (dále i SVP) je základním východiskem Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (dále i RVP PV) a z něj vycházející školní vzdělávací program předškolního vzdělávání.
Naplňování rámcových cílů a záměrů předškolního vzdělávání přizpůsobujeme při vzdělávání dětem se SVP tak, aby vyhovovalo potřebám a možnostem všech dětí.
Snažíme se vytvářet optimální podmínky k rozvoji každého dítěte, k učení i komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby tak dosáhlo co největší samostatnosti.
Bereme v úvahu podmínky ovlivňující kvalitu poskytovaného vzdělávání vyplývající z přirozených vývojových potřeb dětí předškolního věku i ty, které jsou dány jejich speciálními potřebami.
Před přijetím dětí, se SVP stanovujeme, co v kterém konkrétním případě potřeby dětí představují, abychom vyloučili, popřípadě snížili případná rizika spojená s vytvořením vhodných podmínek pro integraci těchto dětí.
Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami zahrnujeme do svých vzdělávacích strategií podpůrná opatření. Podpůrná opatření jsou rozdělena do pěti stupňů, přičemž opatření prvního stupně stanovuje mateřská škola, od druhého stupně jsou stanovována ŠPZ po projednání se školou a zákonnými zástupci dítěte.
V případě, že pedagogové identifikují speciální vzdělávací potřeby dítěte v průběhu předškolní docházky, před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně zpracují plán pedagogické podpory dítěte, v souladu se ŠVP PV.
Učitelky MŠ volí při vzdělávání dětí se SVP vhodné vzdělávací metody a prostředky. Uplatňují vysoce profesionální postoje. Jsou si vědomi, že takové děti mají jiné osobnostní předpoklady a jsou v obtížnější situaci. Vytváří podmínky pro jejich pozitivní přijetí v kolektivu dětí, za spolupráce s rodiči všech dětí.
Při vzdělávání dětí se SVP úzce spolupracujeme s příslušnými odborníky a využíváme služeb školských poradenských zařízení. Konzultujeme problémy, s nimiž se při vzdělávání dětí setkáváme. Společné závěry promítáme do školního a třídního vzdělávacího programu i plánu pedagogické podpory, případně individuálního vzdělávacího plánu dítěte.
Děti se SVP od počátku vzdělávání respektujeme stejně jako jiné děti.

 
4.1.2 Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními

Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu.
Plán pedagogické podpory průběžně aktualizujeme v souladu s vývojem speciálních vzdělávacích potřeb dítěte.
Poskytování podpůrných opatření prvního stupně průběžně vyhodnocujeme. Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory vyhodnocujeme, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Není-li tomu tak, doporučí škola zákonnému zástupci dítěte využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.
S plánem pedagogické podpory seznámí škola zákonného zástupce dítěte a všechny pedagogické pracovníky podílející se na provádění tohoto plánu.
Pokud má rodič nebo MŠ pochybnost o doporučení vydaném PPP nebo SPC, mohou požádat o revizi doporučení.
Tam, kde je to potřebné, pro jednotlivé děti vypracováváme individuální vzdělávací plány (dále IVP), na základě doporučení ŠPZ, které vyhovují jejich vzdělávacím potřebám, fyzickým a psychickým možnostem i sociální situaci.

 
4.1.3 Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními

Vycházíme z respektování individuálních potřeb a možností dětí.
Zajišťujeme vhodné podmínky v souladu s legislativou s ohledem na vývojová a osobnostní specifika dětí se SVP
Pedagogové uplatňují princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem i metod vzdělávání.
Realizujeme všechna stanovená podpůrná opatření při vzdělávání dětí.
Zaměřujeme se na osvojení specifických dovedností dětí s ohledem na jejich možnosti a schopnosti zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení.
V souladu s právními předpisy snižujeme počty dětí ve třídě a zajišťujeme přítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření.

 

4.2 Vzdělávání dětí mimořádně nadaných

Školní, třídní, případně individuální vzdělávací program jsou dle potřeb přizpůsobeny mimořádným schopnostem dětí.
Dítě, které vykazuje známky nadání, podporujeme v jeho potenciálu, aby se mohlo dále rozvíjet.
Rozvoj a podporu mimořádných schopností se snažíme zajišťovat tak, aby nebyla jednostranná a neomezila pestrost a šíři vzdělávací nabídky.
Na základě doporučení ŠPZ zajišťujeme realizaci všech stanovených opatření pro podporu nadání podle IVP dětí v rozsahu stanoveného stupně podpory.

 

4.3 Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka

 

 Dětem-cizincům pocházejícím z jiného jazykového a kulturního prostředí poskytují učitelky MŠ podporu při osvojování českého jazyka již od samého nástupu do MŠ.
 Jsou-li v MŠ alespoň 4 děti-cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání, zřídí ředitelka skupinu pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání v souladu s vyhláškou č. 14/2005Sb., o předškolním vzdělávání v aktuálním znění v rozsahu 1 hodiny týdně, do které může být zařazeno nejvýše 8 dětí.
Vytváříme takové podmínky, aby při přechodu na ZŠ děti s nedostatečnou znalostí českého jazyka měly osvojeny takové jazykové a sociokulturní kompetence v českém jazyce, které jim umožní se zapojit.
Při vzdělávání využíváme podpůrný materiál Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání. 

 

 

5 Vzdělávání dětí od dvou do tří let

 

Předškolní vzdělávání organizujeme pro děti od dvou let v souladu s rámcovými cíli a záměry RVP PV. Podmínkou přijetí dvouletého dítěte je splněné očkování dle očkovacího kalendáře a dovednost udržování tělesné čistoty.

 

Respektujeme vývojová specifika těchto dětí:

podporujeme jejich touhu po poznávání, objevování, experimentování;
pomáháme jim poznávat svět všemi smysly;
respektujeme jejich egocentričnost a pomáháme jim v osamostatňování;
zohledňujeme jejich menší obratnost při pohybových aktivitách;
máme na zřeteli jejich časovou dezorientaci, víme, že žijí přítomným okamžikem a situacemi, které ji naplňují;
uspokojujeme jejich silnější potřebu vazby na dospělého;
vedeme je k vymezování vlastního prostoru, ale i k přijímání vymezených hranic a nových rolí;
navykáme je poznávat nové vzorce chování dospělých i dětí;
zprostředkováváme jim učení hrou, nápodobou, situační i prožitkové;
často s nimi činnosti opak

Listopad 2025

  • Po
  • Út
  • St
  • Čt
  • So
  • Ne
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
Promo video
Poslední fotogalerie

Partneři

ALLKO s.r.o. UHELNÉ SKLADY MORAVSKÁ TŘEBOVÁ - JAN FAJMAN, podnikatel AGRO KUNČINA a.s. BIOINVEST KUNČINA, s.r.o. SUNUNVEST SLOVÁCKO, s.r.o. TRUHLÁŘSTVÍ FRANTIŠEK KNÁPEK MALOOBCHODNÍ SÍŤ HRUŠKA, s.r.o. COOP DRUŽSTVO HB NOVÁ VES MAS  Moravskotřebovsko a Jevíčsko o.p.s. František Knápek - reklama SDH KUNČINA OBEC KUNČINA MATUŠÁK AGRION s.r.o. Lesy České republiky Česká obec sokolská RESRG Automotive CZ s.r.o.

Počet návštěv: 202 254
Posledních 30 dnů: 895 | Posledních 7 dnů: 295 | Posledních 24h: 61

Vytvořeno službou: eSchool.cz - moderní školní weby

© 2013 skolkakuncina.eschool.cz